Histoire Simca 1309

Al in 1971 was het Franse Simca volledig eigendom geworden van het Amerikaanse Chrysler-concern en onder die leiding werd op de autosalon van Parijs in 1975 de 1307/1308-serie onthuld. Het is een forse vijfdeurs sedan met voorwielaandrijving. De motor en versnellingsbak waren van de Simca 1100 afkomstig die toen al acht jaar oud was. Dat weerhield een jury van 49 Europese autojournalisten er echter niet van om deze Simca tot auto van het jaar 1976 uit te roepen. 

De Simca was trouwens grotendeels in Engeland ontwikkeld en werd daar dan ook deels gebouwd. Voor die markt heette hij Chrysler Alpine, en dat was niet de enige andere naam: in Spanje werd hij als Chrysler 150 verkocht. Bij ons heette hij 1307 GLS (en had hij 55 pk), 1308 S (75 pk) of 1308 GT (85 pk). De uitrusting was compleet, met in de basisversie bijvoorbeeld al zaken als schijfremmen voor, rembekrachtiging en achterruitverwarming. Al in november 1977 bereikte de productie in Frankrijk de 500.000. Nog geen jaar later – in augustus 1978 – werd de fabriek overgenomen door het Franse PSA-concern, de organisatie achter Peugeot en Citroen die de 1309 SX introduceerden. Deze had een 1.509 cc motor en een automaat met drie versnellingen.
Voor 1980 werden alle versies gefacelift en verschenen ze tevens onder de nieuwe naam die PSA eraan had gegeven: Talbot Simca 1510. Als Solara verscheen er ook nog een sedan-versie van, maar tegen die tijd werd al duidelijk dat PSA misschien wel niet zo’n goede koop had gedaan. De opvolger van de 1510 werd uiteindelijk daarom niet als Talbot Simca, maar als Peugeot op de markt gebracht: de 309. De productielijn van de 1309 werd verkocht aan Rusland, die daarmee een tweetal auto’s gingen maken: de Moskvitch Aleko en de FSO Polonez. Die auto’s hadden allebei veel trekjes van de 1309.
Advertenties