Historie Saab 93B

Saab, in een notendop.

In 1937 start Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in Trollhättan als fabrikant van militaire vliegtuigen. Na de Tweede Wereldoorlog lag de keuze voor het maken van auto’s voor de hand. Met de in de vliegtuigbouw opgedane expertise op het gebied van de luchtweerstand had SAAB een goede uitgangspositie voor de auto-industrie. Sinds haar oprichting, is Saab bekend voor innovatie, baanbrekende significante verbeteringen in ergonomie, groene technologie, veiligheid en turbotechniek.In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania en in1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst: de vliegtuigbouw (Saab) en de autofabrikant (Saab Automobile), de namen worden sindsdien met kleine letters gespeld. Van het laatste onderdeel was 50% in handen van de familie Wallenberg en 50% van General Motors Vanaf januari 2000 was Saab een volle dochter van General Motors. Door meerdere tegenslagen voor het merk had GM motors in 2009 besloten het merk te verkopen, waarop zich 2 partijen melden. Na vele afgewezen biedingen, kocht uiteindelijk het Nederlandse automerk Spyker, Saab op 26 januari 2010.

De Saab 93 Het model werd bekend gemaakt op 18 augustus 1955 en werd voor het eerst gepresenteerd op 1 december 1955. Het model was vormgegeven door Sixten Sason en had een in lengterichting geplaatste driecilinder tweetaktmotor van 748 cc met 33 pk (25 kW). De versnellingsbak had drie versnellingen waarvan de eerste niet gesynchroniseerd. Om problemen met smering en vastlopen te voorkomen was bak voorzien van een vrijloop. In 1957 werden als optie tweepunts veiligheidsgordels gemonteerd. De 93 was de eerst Saab die uit Zweden werd geëxporteerd, de meesten naar de VS. Een Saxomat koppeling en een zonnedak waren beschikbaar als optie. Op 2 september 1957 werd de 93B geïntroduceerd. De tweedelige voorruit werd vervangen door een ruit uit één stuk. In 1957 finishte Erik Carlsson als eerste in de Finland Rally in een Saab 93, in 1959 was hij eerste in de Zweden Rally, ook in een Saab 93. Laat 1959 werd de 93F op de markt gebracht, met aan de voorkant scharnierende deuren van de Saab GT750 en de Saab 95. 1960 was het laatste productiejaar. De 93 werd vervangen door de Saab 96, hoewel beide modellen nog tegelijkertijd leverbaar waren. In totaal zijn 52.731 Saab 93s gemaakt. De nieuwprijs in 1958 was 7.400 gulden. Topsnelheid 125 km/uur.

Advertenties