Saab 93B

Eigenzinnige concours winning knuffel-Saab

In het memorabele jaar waarin de barbiepop en het bierblikje werd uitgevonden, zag deze Saab 93B in 1959 het levenslicht in Trollhättan in Zweden. Ook het jaar waarin ver- en bijzienden, voor het eerst de estetische schoonheid van het ontwerp van de 93B, in zijn geheel als wel in details kon aanschouwen. Jawel, de bril met multifocale glazen, was immers ook in 1959 op de markt gekomen!  De verkoopcijfers gingen dan ook als een raket omhoog. Het was ook de eerste Saab die naar Amerika werd geexporteerd, tevens de grootste afzetmarkt in die tijd. In een productie van 52.731 stuks. Het land van knäckebröd en Pippie Langkous, had wel moeite met het alfabet en cijfertjes, zo bleek. De opvolger van de 93B werd de 93F, en de navolgende werd de 96!  Maar goed het waren immers tijden dat men zich in Zweden niets aantrok van wat de rest van de wereld dacht. Maar het resultaat mocht er zijn. Door het beperkte gewicht en de uitzonderlijke stroomlijn, komt de 93B, ook voor hedendaagse begrippen, best uit de startblokken met zijn tweetaktmotor. Oud-rallyvirtuoos Erik Carlsson bewees herhaaldelijk de briljante wegligging en betrouwbaarheid.

Deze door Grand Plaisir Voitures aangeboden 93B is uniek en uiterst zeldzaam. Worden ook bijna niet aangeboden op internet. Deze Saab  93 is oorspronkelijk geleverd in de USA en is door de toenmalige voorzitter van de Saab Club naar Nederland gehaald. Daarna is de auto verkocht aan een van de leden van de Saab Club. Een aantal jaren geleden heeft onze Saab de publieks prijs gewonnen op een Saab concours, en was afgelopen jaar de hoofdrolspeler in dit artikel in ‘Het Automobiel’Met haar hoge aaibaarheidsfactor is dat natuurlijk geen verrassing! Onderwerp van velerlei reclamecampagnes.

Het is een feest om met deze Zweedse dame op stap te gaan. Het is even wennen aan de stuurschakeling, maar na de eerste kilometers kan het tempo lekker opgevoerd worden. Heerlijk om over mooie B-weggetjes te zoeven met die hele soepele vering. Voor het zuinige 3 cilinder 2 takt motortje vallen de prestaties zeker niet tegen! 

Aan alles kun je merken dat deze auto z’n hele leven helemaal vertroeteld is. Alles werkt zoals het hoort en alles ziet er heel erg netjes uit. De auto is ongerestaureerd en toch in een fantastische staat. De carrosserie is helemaal gaaf en geheel roestvrij. Natuurlijk zijn er wel wat kleine gebruikssporen waarneembaar. Karakteristiek voor dit model zijn de suicide doors en het in topstaat verkerende interieur dat helemaal past bij het tijdsbeeld van lang vervlogen tijden….

De vorige eigenaar heeft een kast vol reserve onderdelen verzameld voor de auto. Waarom is ons niet duidelijk, we hebben tot nu toe nog nauwelijks onderdelen hoeven te gebruiken voor deze auto! De auto doet het altijd, ook als er een paar maanden niet mee wordt gereden. Wel is 4 jaar geleden het motortje compleet gereviseerd door Saab specialist Rein van de Pol. Daar is ook het merendeel van het onderhoud uitgevoerd. De auto staat in een mooie droge stalling.

De auto is klaar voor een nieuwe liefhebber, u kunt er a la minute mee op stap! Een unieke  Saab met een rijke historie.

Voor een uitgebreide fotoserie, zie de onderstaande foto’s:

Klik op de foto’s voor een vergroting.

Advertenties