Histoire Oer-5

Bouw een auto die groot en klein tegelijk is. Dat was de “onmogelijke” opdracht, die eind van de jaren 60 werd gegeven aan de constructeurs van Renault. Een stadsauto, die meteen gezinsauto is. Met volop ruimte voor 4 volwassenen, een handige deur aan de achterkant en toch maar 3,5 meter lang.

Over het resultaat, dat begin 1972 ten doop werd gehouden, was de directie enthousiast en – nog belangrijker – het publiek eveneens. de verkoopcijfers spreken daarover duidelijke taal. Tot en met 1983 werden er bijna 5 miljoen exemplaren van de R5 gebouwd

Het “geesteskindje” van Michel Boue (toen werkzaam bij Renault) was geboren: De Renault 5
De auto is in 2 dagen getekend en goed bevonden door het management , zonder enige aanpassingen

Het eerste type Renault 5 (de zogenaamde oer5) werd op 22 september 1972 in Nederland geïntroduceerd, januari 1972 reeds in Frankrijk. De versnellingsbak en de 850 cc motor uit de Renault 6 werd gebruikt voor de L versie en de TL versie beschikte over een 956 cc motor.

Nadat de nieuwe Renault 5 zijn “gezicht” had laten zien op de Londense Motorshow van 1972, bekroonde een internationale jury de auto met de titel: “The best car of the year 1972″ in de categorie populaire auto’s vanwege zijn technische uitvoering, stijl en prestaties. Enkele jaren later, in 1979, kreeg de R5 nog een eretitel: Het Franse instituut voor Energiebesparing noemde de R5 de zuinigste Europese auto. In dat jaar boekte de R5 nog een record: kortste Europese 5-deurs auto (3,52m)

Met de Renault 5 was een nieuwe trend gezet in het compacte segment. De auto was voorwiel aangedreven en had vier onafhankelijk opgehangen wielen. Voor bestond de ophanging uit driehoekige draagarmen, torsiestaven, telescoopschokdempers en een stabilisatorstang. Achter bestond de ophanging uit torsiestaven, trekstangen en telescoopschokdempers. Later volgde ook achter een stabilisatorstang, wegens het toepassen van motoren met een groter vermogen.

Er werd nog een trend neer gezet met de komst van de Renault 5.
De Renault 5 was namelijk de eerste auto waar kunststof schermen en bumpers op werden toegepast. Hiervoor was het namelijk nog niet mogelijk de met polyesterhars versterkte glasvezel onderdelen in serieproductie te brengen. In deze tijd beschikt nagenoeg iedere auto over bumpers en onderdelen van dit materiaal.

Naarmate de tijd verstreek, kwamen er meerdere modellen bij. Er werden nu ook motoren met een inhoud van 1108 cc, 1289 cc en 1397 cc geleverd. Ook kwam de vijfdeurs Renault 5 op de markt en konden verschillende modellen met een automatische transmissie worden geleverd, hetgeen een groot succes bleek.

Advertenties