Lancia Gamma

Pininfarina’s meesterwerk, in topstaat!

Zojuist gearriveerd in Nederland uit het zonnige Marseille, Zuid-Frankrijk, deze sublieme Lancia     Gamma Berline, met maar net 30.000 km op de teller. Gebouwd in 1978. Door lange stilstand, maar daardoor ultiem geconserveerd, wordt op dit moment deze Limousine technisch grondig aangepakt door een Lancia-specialist in Nederland, tot weer oorspronkelijke fabrieksstaat. Auto is top, prachtige extravagante, slank stylistische combi van diep zilvermetallic exterieur, en bijpassende bloedrood velours interieur.  Roestvrij uiteraard. U waant zich aan de Franse riviera, langs de boulevards, als u straks in deze bloedstollende zeer exclusieve voiture rondrijdt.

Deze Lancia Gamma Berline was het topmodel  van de Lancia-lijn dat op de ‘Salon van Genève’ van 1976 werd gelanceerd en tot 1984 in productie bleef. De Gamma is het laatste model dat nog geheel door Lancia werd ontworpen, voordat het merk werd ingelijfd door Fiat. De Gamma, een luxueuze 4-deurs berline met een door Pininfarina ontworpen carrosserie. Het was een fastback, een auto met een aflopende achterzijde maar met afzonderlijke kofferbak: modellen met een vijfde deur (hatchback) zouden pas later in zwang komen.

De Lancia Gamma had alles te bieden wat op dat moment vereist was voor een auto uit deze klasse: de pers roemde unaniem het veercomfort en de uitmuntende wegligging en handelbaarheid van de auto die verkregen waren door onder meer voorwielaandrijving en een zeer goede gewichtsverdeling die voor een bijna neutraal stuurkarakter zorgde. De auto werd standaard geleverd met stuurbekrachtiging; rondom bekrachtigde schijfremmen en handgeschakelde vijfbak (viertraps automaat als optie).

De Lancia Gamma heeft een unieke, geheel uit aluminium vervaardigde 2,5 liter boxer motor ontworpen met bovenliggende nokkenassen (voor de Italiaanse markt was er om fiscale redenen ook een tweeliter-versie). Deze motor is uiterst soepel doordat bij 2000 toeren al 90% van het maximum koppel beschikbaar was en op hoge toeren was hij prachtig in balans. Achttien jaar lang bleef dit de grootste 4-cilinder boxer ooit gebouwd.

Advertenties