Renault Fuego; helemaal nieuw. Verkocht!

Geplaatst: januari 5, 2015 in Renault

Showroom Fuego GTS, nooit mee gereden !

DSC00687_2

Wat kunnen we er van zeggen? Deze Renault Fuego GTS in nieuwstaat, om stil van te worden. Echt een unicum. Het betreft een overgebleven exemplaar bij een Renault dealer uit Zuid Italie. Nooit mee gereden, decennia  lang mee gepronkt in een showroom en later in zijn leven soms op een trailer naar diverse tentoonstellingen gebracht. Oogstrelende kleurcombinatie, dark blue exterieur, white wash interieur met subtiele zwarte accent tinten. Auto is in smetteloze concoursstaat,  zowel van binnen als van buiten. Het fabrieksbeschermplastic zelfs nog deels aanwezig. De auto uitsluitend op kenteken gezet op naam van de Italiaanse dealer. Dealerboekjes ook niet afgestempeld dus, omdat de auto gewoonweg niet meer dan 108 kilometer heeft gelopen en hij de afleverbeurt zelfs nog niet gekregen heeft! De Renault Fuego is in Europa vrijwel uit het straatbeeld verdwenen en zeer zeldzaam geworden,. De Fuego begint langzamerhand de status van oldtimer te krijgen. In Nederland en België zijn er nog een kleine tweehonderd, waarvan ongeveer 100 geregistreerd. 

De Renault Fuego verving destijds de Renault 15 en 17 coupé van de jaren’70. De Renault Fuego (Spaans voor vuur) is een driedeurs. Gebouwd, vanaf 1980 tot en met 1986 in Europa en nog tot 1995 in Argentinië.

Het ontwerp van de Fuego is van Michel Jardin, die op dat moment werkte onder Robert Opron (verantwoordelijk voor de Citroën SM, Citroën GS, Citroën CX, en later onder andere de Renault 25 in 1984). Een aantal bijzondere kenmerken van het ontwerp zijn de handgreep-loze deuren, de grote bolle glazen achterruit en een geribbeld streep over de gehele zijkant die de auto als het ware in tweeën verdeelt. De vormgeving was anno 1980 zeer modern en maakte de Fuego tot een opvallende verschijning. 

De Renault Fuego is gebaseerd op de Renault 18 en deelt hiermee onder andere het onderstel en aandrijving, maar beschikte wel over een nieuw ontwikkelde voorwielophanging. Het dashboard komt ook rechtstreeks uit de Renault 18. De Fuego werd ook wel de ’18 coupé genoemd.

De auto is de eerste in serie geproduceerde vierzits-coupe die met behulp van een windtunnel is ontworpen. Dit resulteerde in een uitstekende CW waarde van 0.32-0.35 afhankelijk van model en jaar. De Fuego is ook de allereerste personenauto met op afstand werkende centrale deurvergrendeling(CV) dankzij de introductie van het PLIP systeem in oktober 1982 en het is -vanaf 1983 – de eerste auto met radiobediening aan het stuur. Kortom: een collectorsitem, nu beschikbaar voor de ware Francofiele levensgenieter, die deze Renault Fuego met zorg gaat koesteren. Prijs op aanvraag, in deze uiterst, tot in alle details zeldzame nieuwstaat. Auto wordt top afgeleverd, met een grote beurt. Klik op het Renault logo voor de detailsfoto’s. Renault Logo 1

Advertenties

Reacties zijn gesloten.